İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünün Görevleri
1- YÖNETİM HİZMETLERİ;
1- Kanun, tüzük, yönetmelik, yönerge, genelge, plân, program ve amirlerce kendilerine verilen görevleri yapmak,
2- Bulunduğu görev alanındaki millî eğitim hizmetlerini incelemek, görev alanına giren okul ve kurumların ihtiyaçlarını tespit ederek kendi yetkisi dahilinde olanları yapmak, olmayanları yetkili makamlara bildirmek.
3- Görev alanındaki hizmetlerin daha iyi yürütülmesi ve geliştirilmesini sağlamak, gerektiğinde ilgili makamlara teklifte bulunmak,
4- Görev alanına giren konularda istenen bilgilerin ilgili makamlara zamanında ulaştırılmasını sağlamak,
5- Müdürlüğün bünyesindeki gerekli iş bölümünün yapılmasını, yazışma ve işlemlerin hızlı, düzgün ve doğru bir şekilde yürütülmesini, gerekli kayıt, defter ve dosyaların düzenli tutulmasını sağlamak,
6- Örgün ve yaygın eğitim kurumlarında ders kitapları ile diğer eğitim araç ve gereçlerinin zamanında sağlanıp sağlanmadığını takip etmek ve gerekli tedbirleri almak,
7- Okul-Kurum ve Bakanlıkça açılan sınavların düzgün ve güven içerisinde geçmesini sağlamak,
2- PERSONEL HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün ortak görevleri şunlardır:
1- Müdürlüğe bağlı her tür ve derecedeki okul ve kurumlarda görevli personel için personel bilgi defteri ve formlarını tutmak, bu konuda Bakanlık ile koordinasyonu sağlamak, mevcut öğretmen sayılarını ve gelecek öğretim yılının öğretmen ve diğer personel ihtiyacını ilgili makamlara bildirmek,
2- Okul ve kurumlardaki personelden görevlerinde üstün başarıları tespit edilenlerin taltif edilmelerini sağlamak veya ilgili makamlara teklifte bulunmak,
3- Okul ve kurumlarda görevli öğretmen ve diğer personele gerektiğinde yetkisi dahilinde bulunan cezaları vermek,
4- Görev alanındaki personelin iş verimini artırmak, moral gücünü yükseltmek için; sosyal tesisler, dinlenme kampları ve benzeri tesislerin açılmasını sağlamak,
5- “Sicil Amirleri Yönetmeliği” gereğince alt birimlerde görevli personelin sicil işlemlerini zamanında yürütmek,
6- Atama ve nakillere ait işleri yürüterek yetkili makamlara sunmak, konuyla ilgili olarak alt ve üst makamlarla koordinasyonu sağlamak.
7- Öğretmen ve diğer personelin terfi, izin, adaylık, emeklilik gibi özlük haklarına ilişkin işlemlerden yetkisi dahilinde olanların sonuçlandırılmasını sağlamak.
İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün görevleri :
1- İhtiyaç halinde vekil ve ücretli öğretmen görevlendirilmesini İl Makamına teklif etmek ve alınacak onay doğrultusunda işlem yapmak,
2- Çeşitli sebeplerle göreve gelmeyen öğretmenlerin derslerinin boş geçmemesi için gerekli tedbirleri almak.
3- EĞİTİM-ÖĞRETİM HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün ortak görevleri:
1- Kanun, tüzük, yönetmelik, yönerge, program, genelge ve emirlerle tespit edilen eğitim amaçlarının okul ve kurumlarda gerçekleştirilmesini sağlamak,
2- Görev alanındaki okul ve kurumlarda eğitim faaliyetlerinin Atatürk ilke ve inkılâpları doğrultusunda yürütülmesini takip etmek, okul ve kurumlar ile öğrencilerin her türlü bölücü, yıkıcı ve zararlı etkilerden korunmasını sağlayıcı tedbirler almak,
3- Türk dili, Türk tarihi, Türk kültürü ve güzel sanatlar alanındaki çalışmalar ile yakından ilgilenerek, çalışmaların faydalı bir şekilde yürütülmesini sağlamak,
4- Eğitim ve Öğretim kurumlarında öğrencilerin bilgi seviyesini yükseltmek ve verimi artırmak için gerekli tedbirleri almak,
5- Öğrencileri ve gençleri kumar, içki, sigara, uyuşturucu maddeler ve yasaklanmış yayınlardan korumak için gerekli tedbirleri almak ve dikkate değer görülen durumları ilgili makamlara bildirmek,
6- Öğretim yılı başında ve sonunda görev alanında bulunan okul ve kurumlardaki yönetici ve öğretmenlerle toplantılar düzenlemek, bu toplantılarda okul ve kurumların huzurlu ve verimli çalışması için gerekli programları hazırlamak, çalışmaları değerlendirmek,
7- Danışma ve benzeri kurulların mevzuata uygun olarak çalışmasını sağlamak,
8- Okul ve kurumlardaki öğrencilerin problemlerini inceletmek ve yaygın görülen problemler hakkında yönetici, öğretmen, veli ve öğrencileri aydınlatmak,
9- Okul ve kurumlarda eğitim programlarının uygulanması sırasında görülen aksaklıkları tespit etmek, düzeltilmesi için ilgili makamlara rapor sunmak,
10- Öğrenci disiplin durumunu takip etmek, disiplinsizliği önleyici tedbirler almak, öğrenci üst disiplin kurulu hizmetlerini yürütmek,
11- Aynı programı uygulayan okullar arasında öğrenci seviyeleri arasında farklılıkları ortaya çıkarmak ve öğretmenlere değerlendirmeleri bakımından karşılaştırma yapma imkânını sağlamak amacıyla karşılaştırmalı sınavlar yaptırmak ve diğer ilgili işlemleri yürütmek,
12- Gençlerin ve öğrencilerin, serbest zamanlarını sosyal, kültürel, sportif, izcilik, halk oyunları ve benzeri amatör faaliyet alanlarında değerlendirmelerine yönelik çalışma ve hizmetleri yürütmek,
13- Gençler ve öğrenciler için kamplar ve spor tesislerinin kurulmasını sağlamak, faaliyetler yapmak ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ile işbirliği içinde bulunmak,
14- Okul içi ve okullar arası beden eğitimi, izcilik ve spor faaliyetlerini organize etmek ve yürütmek,
15- Bütün öğretim kurumlarının beden eğitimi, spor, halk oyunları ve benzeri faaliyetlerine ait araç-gereç, ödül ve diğer benzeri ihtiyaçlarını sağlamak,
16- Millî ve mahalli bayramların programlarının yapılması, uygulanması ve sonuçlarının değerlendirilmesine ilişkin işlerle ilgili verilen görevleri yapmak,
17- Görev alanıyla ilgili konularda yurtiçi ve yurtdışında yapılacak her türlü faaliyetlere katılacak olan öğretmen ve öğrencilerin görev ve izin işlerini yürütmek,
18- Gençliğe ve sporcu öğrencilere gerekli sağlık hizmetlerinin götürülmesinde koordinasyonu sağlamak,
19- Halk eğitim merkezlerinin, halk dershanelerinin, okuma odalarının ve Mesleki Eğitim Merkezlerinin açılmasını, çalışmasını, gelişmesini, denetlenmesini sağlamak, çalışmaların daha verimli olması için gerekli tedbirleri almak, yaygın eğitim kurumlarında görevlendirilecek öğretmenlerin görev yerlerinin belirlenmesine yönelik işleri yapmak,
20- Görev alanındaki toplum kalkınmasına ilişkin plân ve programların hazırlanmasına ve uygulanmasına katılmak, ilgililerle devamlı işbirliği yapmak,
21- Çıraklık ve yaygın eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için gerekli olan bina, tesis, araç ve gereçleri zamanında sağlamak, bu amaçla çeşitli kurumların bina, tesis ve imkânlarından yararlanmak,
22- Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununa ve bu Kanuna göre çıkarılmış diğer mevzuata göre işleri yürütmek, eğitim merkezlerinde çırak, kalfa ve ustaların genel ve mesleki eğitimlerini sağlamak,
23- Örgün eğitim sistemine girememiş, herhangi bir eğitim kademesinden ayrılmış veya bitirmiş vatandaşların yaygın eğitim yoluyla, genel, mesleki ve teknik alanlarda eğitilmelerini sağlamak, hizmeti yaygın eğitime ait mevzuata göre yürütmek,
24- Vatandaşların genel, mesleki ve teknik eğitimlerinde görev alan örgün ve yaygın eğitim kurumlarındaki öğretmen, yönetici, usta öğretici ve eğitici ustalar için yetiştirici mahiyette kurs ve seminerler düzenlemek,
26- Okul ve kurumlarda toplum ve insan sağlığı ile ilgili halka açık kurs, seminer ve konferanslar düzenlemek,
27- Müdürlüğüne bağlı okul ve kurumlarda öğrencilerin periyodik tarama ve aşılama işlemlerinin zamanında yapılmasını, gençliğe ve sporcu öğrencilere gerekli sağlık hizmetlerinin verilmesini sağlamak,
28- Öğretmen ve diğer personeli sağlık hizmetlerinden en iyi şekilde yararlandırmak,
30- Beslenme eğitim faaliyetlerini takip etmek,
31- Okullarda rehberlik servislerinin kurulmasını, bunların personel, araç, gereç ve benzeri bakımından geliştirilmesini ve bu hizmetlerin mevzuata göre yürütülmesini sağlamak,
32- Okullarda özel eğitim sınıflarının açılması ve bunların ihtiyaca göre sayılarının artırılması için tedbirler almak,
33- Özel eğitime muhtaç çocukların eğitimi ile ilgili tedbirler almak,
34- Rehberlik ve araştırma merkezlerinin görevlerini yürütmelerinde resmî ve özel okul, kurum ve birimler arasında işbirliği ve koordinasyonu sağlamak,
35- Özel eğitim okul ve kurumlarının çalışmalarını izlemek, denetlemek ve değerlendirmek,
36- İlköğretimden itibaren öğrencilerin mesleki ilgi ve yetenekleri doğrultusunda yönlendirilmelerine ve verimli çalışma alışkanlığı kazanmalarına yönelik tedbirler almak,
37- Bakanlığa bağlı her tür ve derecedeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarının, ders ve lâboratuar araç ve gereçleri ile bunların donatımına ve basılı eğitim malzemelerine ait ihtiyaçlarını tespit etmek, plânlamak ve dağıtımını sağlamak,
38- Eğitim araç ve gereçlerinin bakım ve onarımlarının yapılması ve bunların kullanılması ile ilgili tedbirler almak,
39- Okul müzelerinin kuruluş donatım ve işleyişiyle ilgili tedbirler almak,
İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün Görevleri :
1- Bakanlığa bağlı resmî, özel okul ve kurumların verdikleri diploma ve belgeleri incelemek, onaylamak, bunlara ait evrakı arşivlemek,
2- Sınıf ve okul kitaplıklarının kurulmasını, zenginleştirilmesini, öğretmen ve öğrencilerin faydalanmasını sağlamak,
3- Okul ve kurumlarda sağlık, beslenme, trafik ve benzeri hizmetlerle ilgili eğitim ve öğretim programlarının uygulanması için tedbirler almak,
4- Okul-Aile birliklerinin usulüne uygun olarak çalışmalarını sağlamak,
5- Mecburi öğrenim çağındaki çocukların okullara, okuma-yazma bilmeyenlerin yetiştirici ve tamamlayıcı sınıflara ve kurslara devamlarını sağlamak,
6- Okul ve diğer eğitim kurumlarının yöneticilerinin belirlenen esaslara göre düzenledikleri sınav günlerine ve komisyonlarına ilişkin programları inceleyip onaylamak, gerekenleri il millî eğitim müdürlüğüne göndermek,
7- İlk ve orta dereceli okullarda aynı sınıf veya dersi okutan öğretmenlerin zaman zaman toplanarak program değerlendirmesi ve verimliliği artırıcı çalışmalar yapmalarını sağlamak,
8- Her öğretim yılı başında okullardan her birinin hangi semtlerin çocuklarını veya hangi okulların mezunlarını alacağını belirlemek, öğrencilerin bazı okullarda yığılmamaları için okullar arasında dengeli öğrenci dağılımını sağlamak, böylece okullara alabileceklerinden fazla öğrenci kayıt olmasına engel olmak ve ilçede sistem dışında öğrenci bıraktırmamak,
9- Okul ve kurumlarda eğitici çalışmalar yönetmeliğine göre yapılan çalışmaları denetlemek, örnek çalışmaları çevreye duyurmak ve teşvik edici yarışmalar düzenlemek,
4- BÜTÇE-YATIRIM HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün ortak görevleri :
1- İl sınırları içindeki Bakanlığa ait veya tahsisli bina, tesis, araç ve gereçler ile Bakanlığın diğer imkânlarından bütün okul ve kurumların bir program dahilinde dengeli olarak faydalanmasını sağlamak,
2- Okul ve kurumlar için arsa temin etmek ve eğitim tesislerinin yapım, bakım ve onarım işlerini yürütmek,
3- Okul ve kurumlardan gelecek bütçe tekliflerini incelemek, değerlendirmek ve gerekli ödeneğin sağlanması için ilgili makamlara teklifte bulunmak,
4- Genel ve özel idare bütçelerinden, müdürlüğüne ayrılan ödeneklerin mevzuata uygun olarak dağıtım ve sarf işlemlerini yaptırmak ve bu konudaki işlemleri denetlemek,
5- Görev alanındaki yatırımlarla ilgili taslak programları usulüne uygun olarak hazırlamak ve zamanında ilgili makama iletmek,
6- Personelin özlük haklarına ilişkin tahakkuk ve mutemetlik işlerini yürütmek,
7- Diğer her türlü parasal işler ve öğrencilerin burs ve benzeri işlerini yapmak,
8- Ayniyat talimatnamesi gereği olan işleri yapmak,
c) İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün görevleri:
1- Genel ve özel idare bütçesinden verilen ödeneğin ve sarf edilen miktarın bu iş için ayrılan defterlere işlenmesini ve harcamaların kontrolünü sağlamak.
2- Avans olarak alınan ödeneklerin usulüne uygun sarf edilmesini, alınan avansın zamanında kapatılmasını ve bu hususlar için bir defter tutulmasını sağlamak.
5- ARAŞTIRMA-PLANLAMA-İSTATİSTİK HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün Ortak Görevleri:
1- Millî Eğitim Müdürlüğünün şubeleri arasında gerekli koordinasyonu sağlamak,
2- Genel nüfus sayımlarına göre değerlendirme yapmak, muhtemel öğrenci artışı ve ilgisini tespit etmek, bu tespitlere göre okul yapım ve dağılımını plânlamak,
3- Her türlü istatistiki bilginin toplanmasını, değerlendirilmesini sağlamak ve bunlarla ilgili formları hazırlamak ve geliştirmek,
4- Okul ve kurumların bina, araç ve gereç durumunu gösteren istatistik ve kartların tutulmasını sağlamak ve takip etmek,
5- İl ve İlçe genelinde öğrencilerin başarı, disiplin ve benzeri durumlarını takip etmek ve değerlendirmek,
6- Öğrenci ve öğretmenlerin okullar itibariyle dengeli bir şekilde dağılımını sağlamak için gerekli araştırmayı yapmak,
7- Hizmetlerin çabuk ve verimli yürütülmesini sağlamak için araştırma ve plânlama yapmak.
6- TEFTİŞ-REHBERLİK-SORUŞTURMA HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün ortak görevleri :
1- Müdürlüğüne bağlı okul ve kurumları belli bir plân içinde denetlemek veya denetlenmesini sağlamak, eksiklik ve aksaklıkları gidermek için gerekli tedbirleri almak,
2- Gerektiğinde öğretmen ve diğer personelle ilgili inceleme, soruşturma yapmak ve yaptırmak,
3- Öğretmen ve diğer personelin hizmetiçi eğitimi için gerekli programları hazırlamak veya uygulanmasını sağlamak.
İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünün Görevleri :
1- İlçede teftiş, soruşturma ve rehberlik hizmetlerinin en iyi şekilde yürütülmesi için gerekli işleri yapmak,
2- İnceleme ve soruşturma için gerektiğinde il milli eğitim müdürlüğünden talepte bulunmak,
7- SİVİL SAVUNMA HİZMETLERİ;
İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünün ortak görevleri :
1- Görev alanındaki okul ve kurumlar için sivil savunma ile ilgili plân ve programları düzenlemek, gerekli tespitler yapmak ve tedbirleri almak,
2- Sivil savunma teşkilâtı ile koordinasyon sağlamak ve hizmetin aksamadan yürütülmesini temin etmek
8-MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜNDE BÖLÜMLER;
Milli Eğitim Müdürlükleri Yönetmeliğiyle tespit edilen görevlerin yerine getirilmesini sağlamak amacıyla il ve ilçe milli eğitim müdürlüklerinde bulunması gereken başlıca bölümler şunlardır:
1-Özlük Bölümü
2-Atama Bölümü
3-İnceleme, Soruşturma ve Değerlendirme Bölümü
4-Kültür Bölümü
5-Eğitim-Öğretim ve Öğrenci İşleri Bölümü
6-Program Geliştirme Bölümü
7-Hizmetiçi Eğitim Bölümü
8-Bilgisayar ve Sınav Hizmetleri Bölümü
9-Okul Öncesi Eğitim Bölümü
10-Özel Eğitim ve Rehberlik Bölümü
11-Okul içi Beden Eğitimi Spor Bölümü
12-Öğretmene Hizmet ve Sosyal İşler Bölümü
13-Burslar ve Yurtlar Bölümü
14-Özel Öğretim Kurumları Bölümü
15-Sağlık İşleri Bölümü
16-Yaygın Eğitim Bölümü
17-Çıraklık ve Mesleki Teknik Eğitim Bölümü
18-Araştırma, Plânlama ve İstatistik Bölümü
19-Bütçe-Yatırım ve Tesisler Bölümü
20-Eğitim Araçları ve Donatım Bölümü
21-Arşiv ve İdari Bölümü
22-Sivil Savunma Hizmetleri Bölümü
23-Basın ve Halkla İlişkiler Bölümü
Bölümler, İl veya İlçenin milli eğitim şube müdürü kadro sayısına göre tek tek veya hizmet benzerliğine göre birleştirilerek veya ayrılarak şubeler şeklinde oluşturulur. Bu görevler şube müdürlüğü sorumluluğunda yürütülür ve hizmetin gerektirdiği hallerde yeni bölümler kurulabileceği gibi bölümlere yeni görevler de ilave edilebilir. Bu düzenlemeler şube müdürü sayısına göre İl veya İlçe Milli Eğitim Müdürlerince yapılır.
Kurumun Son Yıllarda İzlediği Politikalar:
Kurumun son yıllarda izlediği politikalar Avrupa Birliği sürecindeki gelişmelere paralel oluşmaktadır.
Avrupa Birliği, ülkelerin eğitim sistemine genelde müdahale etmemekte ve bir sistem önerisinde bulunmamaktadır. İlerleme raporları incelendiğinde, Türk eğitim sisteminin genel olarak AB üyesi ülkelerin eğitim sistemleriyle uyumlu ve tutarlı olduğu görülmektedir.
Eğitime ilişkin AB müktesebatının meslekî eğitim ağırlıklı olduğu söylenebilir. Bu bağlamda Türkiye’nin ulusal yeterlilikler sistemini kurması gerekmektedir. Bu düzenleme, meslekî yeterliliklerin AB düzeyinde karşılaştırılabilmesi açısından önemlidir.
Müktesebat açısından ciddi sorunlar olmamakla beraber, sunulan eğitimin nitelik ve niceliğinde AB’nin ortak hedeflerine ulaşılabilmesi için başlatılan çalışmaların devam ettirilmesi gerekmektedir. Müzakerelerin başlamasının Türkiye’deki eğitim hizmetlerinin nitelik ve nicelik olarak gelişimini hızlandırması beklenmektedir. GSMH’dan eğitime ayrılan payın AB ortalamalarına yükseltilmesi, önemli bir gösterge olarak kabul edilmektedir.
Türk eğitim sisteminin her kademesinde nitelik sorunu bulunmaktadır. Nicelikteki en önemli sorunlar ise okulöncesi eğitim ile engellilerin eğitiminde yoğunlaşmaktadır. Türkiye’nin baş etmesi gereken diğer bir sorun ise bölgeler arası dengesizlik ile kız-erkek öğrenciler arasındaki okullaşma oranı farkının en aza indirilmesidir.
AB’nin, ‘’Lizbon 2010 Ortak Hedefleri’’ olarak bilinen eğitimdeki hedefler, ana hedefler ve temel hedefler olarak ele alınmaktadır.
Lizbon Stratejisinin ana hedefleri;
* AB’de eğitim ve öğretim sistemlerinin kalite ve etkinliğinin geliştirilmesi,
* Tüm eğitim-öğretim sistemlerine erişimin kolaylaştırılması
* Eğitim-öğretim sistemlerinin daha geniş bir dünyaya açılmasıdır.
Lizbon 2010 ortak hedefleri olarak bilinen eğitimdeki temel hedefler aşağıdaki 13 ana başlık altında toplanmaktadır:
* Öğretmenlerin eğitim ve öğretimlerini çağın şartlarına uygun hale getirmek,
* Bilgi toplumu için gerekli temel becerileri geliştirmek,
* Bilgi teknolojilerine herkesin ulaşabilirliğini garanti altına almak,
* Bilimsel ve teknik alanda iyileştirmelere gitmek ve bu alanlara ilgiyi artırmak,
* Finans ve insan kaynaklarının en iyi şekilde kullanılmasını sağlamak,
* Öğrenme ortamlarını herkese açmak,
* Öğrenmeyi daha cazip hale getirmek,
* Aktif vatandaşlığı, eşit imkanları ve sosyal uyumu desteklemek,
* Çalışma hayatı ve bilimsel araştırmalar arasında toplumun geniş bir kesimini içine alacak şekilde bağlantılar kurmak ve olan bağlantıları kuvvetlendirmek,
* Girişimcilik ruhunu geliştirmek,
* Yabancı dil öğrenimini ilerletmek,
* Ülkeler arası hareketliliği ve değişimleri artırmak,
* Avrupa işbirliğini güçlendirmek
AB’nin 2010 yılına kadar tüm üye ülkelerden gerçekleştirilmesini beklediği hedefler, Türkiye için de önem taşımaktadır. Türk eğitim sisteminin, bu hedefler doğrultusunda geliştirilmesi gerekmektedir.
Avrupa Birliği’nde eğitim ve öğretim sistemlerinin performans ve ilerlemesini izlemede aşağıdaki 29 kriter esas alınmaktadır:
* 0/14 ve 15/19 yaş grupları arasındaki insan sayısı ve toplam nüfusa oranı
* Eğitim çağındaki öğrencilerin eğitim personeline oranı
* En azından ilköğretimini tamamlamış 22 yaşındaki kişilerin yüzdesi
* Okuma yeterliliği “Seviye1”de olan ve PISA okuma yeterlilik ölçeğinde daha düşük seviyede olan öğrencilerin yüzdesi
* PISA okuma yeterlilikleri ölçeğinde, her ülke için, öğrencilerin dağılımı ve ortalama performansı
* PISA matematik okuryazarlığı ölçeğinde, her ülke için, öğrencilerin dağılımı ve ortalama performansı
* PISA fen okuryazarlığı ölçeğinde, her ülke için öğrencilerin dağılımı ve ortalama performansı
* Son 4 hafta içinde en az ortaöğretimini tamamlamış 25/34; 35/54; ve 55/64 yaş gruplarındaki yetişkinlerden herhangi bir eğitim ya da öğretim faaliyetine katılmış olanların oranı(%)
* Yüksek öğretimdeki tüm öğrenciler içerisinde matematik, bilim ve teknoloji alanlarında öğretim görenlerin oranı
* Matematik, bilim ve teknoloji alanlarındaki mezunların tüm mezunlar içerisindeki oranı
* Matematik, bilim ve teknoloji alanlarında yüksek öğretimini tamamlamış olanların toplam sayısı
* 20/29 yaş grubundaki her bin kişiye düşen; yükseköğretimini matematik, bilim ve teknoloji bölümü mezunu
* Eğitime yapılan devlet harcamalarının GSMH’ya oranı
* Eğitim kurumlarına yapılan özel harcamaların GSMH’ya oranı
* Sürekli eğitim merkezleri işletme harcamalarının toplam iş fiyatlarına oranı
* Eğitim seviyesine göre, öğrenci başına toplam harcama
* Öğrenci başına toplam harcama (GSMH’ye göre kişi başına)
* Eğitim edinme seviyeleri araştırmasından 4 hafta önce eğitim ve öğretime katılan 25/64 yaş grubundaki kişilerin oranı
* Çalışılan her bin iş saati başına sadece kurslu işletmelerde devam eden mesleki eğitim saatleri
* Çalışılan her bin iş saati başına tüm işletmeler tarafından devam eden mesleki eğitim saatleri
* Yaş ve eğitim seviyesine göre eğitime katılma oranları
* 18/24 yaş grubunda ilköğretim sonrası eğitimine devam etmeyenleri oranı
* Yabancı dil öğrenen ortaöğretim öğrencilerinin oranı
* Ortaöğretimde kişi başına öğrenilen yabancı dillerin ortalaması
* Socrates (Erasmus, Comenius, Lingua ve Grundvig) ve Leonardo da Vinci programlarıyla öğretmen ve usta öğreticilerin iç ve dış hareketliliği
* Erasmus öğrencilerinin ve Leonardo da Vinci kursiyerlerinin iç ve dış hareketliliği
* Yükseköğretime kayıtlı yabancı öğrencilerin gidilecek ülkede, milliyete göre kayıtlı tüm öğrencilere oranı
* Asıl ülkesinden yabancı bir ülkede eğitim için kayıt olmuş öğrencilerin oranı
* Yüksek ve düşük emeklilik yaşlarıyla öğretmenlerin yaş dağılımı
Eğitim sistemimizde AB Müktesebatına uyumda ciddi sorunlar görülmemekle beraber, diğer konulardaki müktesebatın eğitim üzerinde meydana getireceği ciddi etkiler üzerinde durulması gerekmektedir.
AB’ye uyum sürecinde, uygulanacak tarım politikalarının da etkisiyle, kırdan kente göçün hızlanması beklenmektedir. Kent nüfusunun %80’in üzerine çıkması, milyonlarca insanın köyden kente göç etmesi anlamına gelmektedir. Bu göçün büyük sorunlar yaratmaması için bireylerin kent yaşamına uyumlarının sağlanması, onlara kentte gelir sağlayacak meslekî yeterliliklerin kazandırılması gerekecektir. Yaşanılması kaçınılmaz görülen bu durum, eğitimin arz ve talep yapısını ciddi ölçüde etkileyecektir.
AB müktesebatına uyumun, işgücü piyasası üzerinde büyük etkiler yaratması beklenmektedir. Eğitim ihtiyacını etkileyecek mahiyette olan bu gelişmeler şu şekilde özetlenebilir:
Getirilecek standartlara uygun mal ve hizmet üretimi için mevcut işgücüne ek yeterlilikler kazandırılması gerekecek, bazı sektörlerde işgücü fazlası ortaya çıkarken, bazı sektörlerde işgücü açığıyla karşı karşıya kalınacaktır; bazı meslekler önemini kaybederken, bazı mesleklerde ise istihdam imkanları genişleyecektir; esnek istihdam modellerinin uygulanması yaygınlaşacaktır.
Türkiye’den AB ülkelerine, AB ülkelerinden Türkiye’ye öğrenci akışı hızlanacaktır. Bu akışın ortaöğretim düzeyine inmesi beklenmektedir. Ortaöğretim kurumlarımız AB ülkelerinden gelecek öğrencilere de hizmet verme durumuyla karşı karşıya gelecektir. Ayrıca, AB ülkelerinde eğitim gören Türk çocuklarına karşı sorumluluklarımız artacak, onların daha iyi eğitim görmeleri için müdahale fırsatlarımız çoğalacaktır.
Ana başlıklarıyla verilen bu paradigmalar, Türk eğitim sisteminin şimdikinden çok daha esnek, çevre koşullarına duyarlı, ihtiyaçlara odaklanmış, yaşanacakları önceden tahmin ederek sorunları ortaya çıkmadan tedbirler alabilen; hızlı, etkin ve verimli işleyen bir yapıya kavuşturulmasının önemini ortaya koymaktadır.